Fejlődés vidáman: eszközöket kaptak az óvodák
A humán kapacitások fejlesztése a helyi tudástőke gyarapítása céljából elnevezésű projekt keretében nyolc óvoda kapott képességfejlesztő eszközöket. A játékok amellett, hogy a gyermekek számára élményt nyújtanak, fejlesztik többek között az egyensúlyt, a kommunikációt, valamint a legkisebbek személyiségét is.
A projekt keretében nyolc óvoda részesült az eszközcsomagban: Orosháza önkormányzati óvodái közül négy, illetve Tótkomlós, Kardoskút, Kaszaper és Nagybánhegyes egy-egy intézménye.
– Intézményünk örömmel fogad és kihasznál minden olyan lehetőséget, pályázatokba történő bekapcsolódást, melyek hozadékaként bővülhet a telephelyek képességfejlesztő eszközkészlete – mondta el Németh Gabriella, Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodájának intézményvezetője.
A pályázat keretében különböző képességfejlesztő eszközöket, például programozható robot méhecskét kaptak a hozzátartozó pályákkal, de színes polifoam formákkal, átlátszó puzzleval és tükörjátékokkal is gazdagodott a résztvevő óvodák eszközparkja. Mindezek mellett a csomag részét képezték a mozgásfejlesztő eszközök is, így karikadobálót, labdákat, tornakarikákat, zsámolyokat, tornapadokat, valamint különböző egyensúlyozó eszközöket is átvehettek az intézmények.
– Az eszközök segítik óvodásaink fejlesztését valamennyi képességterületen. A mozgásfejlesztő eszközök javítják a gyermekek alap mozgásainak koordinációját, stabilizálják az egyensúlyérzéket, fejlesztik a térbeli tájékozódó képességet és a szem-kéz koordinációt – sorolta Németh Gabriella, hozzátéve, a különböző képességfejlesztő játékok pedig alkalmasak arra, hogy segítségükkel javuljon, fejlődjön a gyermekek érzékelése, észlelése, tájékozódása, problémamegoldó gondolkodása, kommunikációja, figyelme és emlékezete.
Kiemelte, az eszközökkel történő közös játék és tevékenykedés segíti a gyermek erkölcsi tulajdonságainak (együttérzés, segítőkészség, önzetlenség, figyelmesség), akaratának (önállóság, önfegyelem, kitartás, feladattudat, szabálytudat) fejlődését és társas kapcsolatainak alakulását.
– Az óvodapedagógusok az eszközöket, játékokat a mindennapokban felkínálják a gyermekcsoport számára a szabad játékban, használják a mindennapos együttmozgás és a heti mozgásos tevékenységek során, valamint a gyermekek képesség-fejlesztésében – mondta Bellák Anikó, a projekt megvalósításában résztvevő pedagógus.
A gyermekek a projekt keretében több fejlesztő programon vehetnek részt családtagjaik és pedagógusaik társaságában, melyek megvalósításához szintén több eszköz is érkezett az óvodákba a pályázat jóvoltából. A mesedélutánok felhívták a résztvevő családok figyelmét arra, hogy a meseolvasás, mesemondás az egyik legjobb minőségi időtöltés. A közös mesehallgatás javítja az óvoda – család kapcsolatát és tovább erősíti a szülő-gyermek kapcsolatot.
– Az esemény keretében a gyermekek élményeinek ismételt megélését a bábparaván és a sok-sok báb segíti. A papírszínház és a hozzátartozó mesék még sokáig igazi színházi és mese élményekhez juttatja a gyermekeket – fogalmazott az intézményvezető, majd folytatta, a játékos mozgásos foglalkozások pedig segítik a gyermekek mozgásörömének fokozását, testi képességeinek fejlesztését és a rendszeres testmozgáshoz fűződő pozitív viszony kialakulását.
Továbbá, a játékos mozgásos foglalkozások lehetővé teszik a gyermekek természetes mozgáskedvének megőrzését és a mozgás megszerettetését. A rendszeres mozgással az egészséges életvitel kialakításhoz is fontos alapokat kapnak, valamint a mozgás tapasztalatok bővítése is hangsúlyos szerephez jut.
– Óvodás korban a testi képességek, a fizikai erőnlét fejlesztése (kondicionális, koordinációs), valamint mozgáson keresztül az értelmi struktúrák és a szociális képességek fejlesztése is
elengedhetetlen szerepet tölt be a gyermekek életében – hangsúlyozta.
A beszerzett eszközök gazdagítják a képességfejlesztés lehetőségeit és megkönnyítik azt.
– A játékok és eszközök segítségével fejleszthetjük a gyermekek személyiségét és képességeit valamennyi képességterületen, ezáltal könnyebbé válik óvodásaink számára a következő életszakaszba, az iskolai életbe történő átlépése – zárta az interjút Németh Gabriella.