Hova tovább? – Pályaorientációs fórumok a tájékoztatás jegyében
A humán kapacitások fejlesztése a helyi tudástőke gyarapítása céljából elnevezésű projekt keretében információs fórumokon ismerkedhettek lehetőségeikkel a pályaválasztás előtt álló tanulók. A programokon a fiatalok közvetlen kapcsolatba kerülhettek a közép- és felsőfokú képzőintézményekkel, valamint a gazdasági élet szereplőivel is.
– A projekt keretében pályaválasztást elősegítő információs fórumokat szerveztünk diákoknak. A tavalyi évet lefedte a programsorozat, a projekt célrendszerének megfelelően a térség középiskolás korosztályát szólítottuk meg. Az előző tanév végén két, ebben a tanévben további három alkalommal, összességében a pályázatban előirányzott létszám több mint kétszeresét sikerült eléri – kezdte az ismertetőt Lajti Tímea, a „Hova tovább?- Információs fórum” szakértője.
Kiemelte, a cél az volt, hogy a diákok közvetlen kapcsolatba kerüljenek a középfokú és felsőfokú képzőintézményekkel, valamint a gazdasági élet szereplőivel, azaz a leendő munkaadókkal. A fiatalok helyben maradását és a térség lakosságmegtartó erejét támogatva helyben elérhető intézmények, cégek képviselték magukat a fórumokon.

– Különböző szakterületek képviseletében tartottak bemutatókat a szakemberek: üvegipar, gépipar, egészségügy, könnyűipar, turizmus-vendéglátás. Minden esetben három munkáltató és két képzőintézmény mutatkozott be. Sok esetben úgy szerveztük, hogy összecsengett a munkahelyi és képzési kínálat, így teljes életpályamodellt ismerhettek meg a fiatalok – fogalmazott a szakértő.
Az előadóktól azt kérték, hogy a cégeik, intézményeik bemutatása kisebb szerepet kapjon az előadásokban, inkább arra helyezzék a hangsúlyt, hogy a diákok milyen lehetőségekkel élhetnek, ha tovább tanulnak, vagy munkavállalóként elhelyezkednek.
– Ennek megfelelően elhangzott, milyen szakmák, végzettségek szükségesek az egyes ágazatokban, felvázolták a különböző sajátosságokat az érintett szakmákra, szakterületekre vonatkozóan. Elhangzott továbbá, hogy milyen életpálya lehetőségeket biztosítanak az egyes területek, intézmények. A szakmák és munkakörök pozitív és negatív oldalait egyaránt megvilágították az előadók – tért ki rá Lajti Tímea. Az előadók sokszor személyes példáikat is bemutatták, ezzel még közvetlenebbé téve a programot.
Szó esett arról is, hogy a HR-esek leggyakrabban milyen hibákat találnak az önéletrajzokban, amelyek sok esetben azt is eredményezik, hogy az illető munkavállaló nem kapja meg az adott munkát, pedig alkalmas lenne rá.
– Összességében legfontosabb üzenetként az fogalmazódott meg az előadások nyomán, hogy a diákok tegyenek meg mindent azért, hogy meg tudják fogalmazni, milyen érdeklődési területeik vannak, és ezeken induljanak el. Szó esett az élethosszig tartó tanulás szükségességéről, és arról is, hogy a gyorsan változó munkaerőpiacon több szakmát is el kell majd sajátítaniuk, és a jövőben talán ma még nem is létező szakmákat fognak megismerni. Ám, az önismeret segít nekik abban, hogy jó irányba induljanak, és a képességeiket a lehető legjobban kiaknázva boldoguljanak. Bátorítást kaptak, hogy ebben kérjenek segítséget, legyenek aktívak, érezzenek felelősséget a saját sorsukkal kapcsolatban – mondta a szakértő.
Lajti Tímea zárásként úgy fogalmazott, az információs fórumsorozat támogatást nyújtott az iskola elvégzését követő munkavállalás, továbbtanulás adta lehetőségek széles tárházában való eligazodásra, olyan opciók felvázolását eredményezte, amelyek hozzájárulhatnak a fiatalok helyben maradásához. Ez pedig napjainkban a munkaerő-hiánnyal küzdő gazdasági környezetben kiemelt fontossággal bír.