A motiváltság jelentette a legtöbbet
A projekt egyik fontos elemét jelenti a nyelvi képzés, melynek fő célja a konzorciumi településeken élő tanulók számára egy plusz lehetőség biztosítása a projekten keresztül, a nyelvvizsga megszerzésére történő felkészítés, illetve a felzárkózás támogatása.
Napjainkban a diákok és a felnőttek életében is minimum egy nyelv legalább alapfokú szinten való ismerete elengedhetetlen. A munkaerőpiacon szinte mindenhol elvárás a minimum társalgási szintű nyelvtudás, ezért a tanfolyammal a középiskolás fiatalok idegen nyelvi kompetenciáit kívánják fejleszteni. Cél ezzel a diákok iskolarendszerben tartásának támogatása, továbbtanulási esélyeik növelése, mindennapi életük eredményesebbé tétele, tehetséggondozás.
Az egyik német nyelvi csoport munkáját Gyivicsánné Majláth Ágnes vezette. A munka helyileg a tótkomlósi Jankó János Általános Iskola és Gimnáziumban folyt. Vele készítettünk interjút:

– Milyen arányban voltak a csoportban a hátrányos helyzetű tanulók, akikkel az idegen nyelv tanulással kapcsolatosan foglalkozni kell?
– Tótkomlós és – Orosházát leszámítva – és a Konzorcium többi tagja viszonylag kis lélekszámú település. A gimnáziumunk is a kisebbek közé tartozik, ahová többségében a jó és közepes képességű tanulók iratkoznak be. A kiemelkedő képességűek nagy része a közeli városok nagyobb gimnáziumait választja. Akik viszont itthon maradnak, azok közt több a hátrányos helyzetű, aki vagy anyagi okok miatt, vagy a szociális és egyéb körülményei miatt nem iratkozik be nyelvtanfolyamra. Körülbelül 50% környékére tenném a hátrányos helyzetűek arányát a résztvevő tanulók között.
– Milyen volt részükről a plusz nyelvoktatás fogadtatása?
– Nagyon pozitív volt, nagyon örültek a lehetőségnek és lelkesen jártak is az órákra. Érettségizőknek különösen jó volt, hisz a nagy megmérettetésre való felkészülésben is komoly rásegítés egy ilyen intenzív nyelvtanfolyamon való részvétel.
– Mennyire voltak tisztában a lehetőség jelentőségével, számukra való fontosságával?
– Szerintem abszolút tisztában voltak vele. Sok mindenki nem teheti meg normál körülmények között, hogy elmenjen egy intenzív tanfolyamra, ahol viszonylag rövid idő alatt sok órát kapnak és speciálisan a nyelvvizsgára készüléssel, készségfejlesztéssel foglalkoznak. Pontosan tudták, hogy számukra ez egy hatalmas lehetőség és éltek is vele.
– Volt-e, illetve ha igen, milyen arányú volt a lemorzsolódás a 200 óra során?
– Az elején estek ki néhányan, amikor felmértük, hogy a jelentkezők közül kinek, milyen szintű a tudása. Ez fontos volt abból a szempontból, hogy egy homogén csoportot tudjunk kialakítani. (A homogenitás, az eredményes haladás szemszögéből fontos.) Itt voltak, akik nem ütötték meg a kívánt szintet. Csak itt, az elején volt egy kisebb lemorzsolódás, aztán már nem csökkent a létszám.
– A tananyag melyik részén tapasztalható nagyobb lemaradás, mire fektették a fő hangsúlyt?
– Mindig a hallás-értést szoktam mondani. Általában erre jut a legkevesebb idő a hagyományos iskolai órákon, illetve nincs annyi lehetőség a gyakorlásra. Nem német anyanyelvű emberekkel találkoznak, hanem magyarokkal, akik esetleg megtanultak németül, ezért a hallás-értés mindig nehezebb szokott lenni. Igyekeztem sok hallás-értést, sok autentikus szöveget tenni a programba.
– Önnek, mint pedagógusnak mi a véleménye erről a képzésről?
– Mindenféleképp nagyon jónak tartom. Nagy segítség a felkészülésben, jó a tanároknak és jó a diákoknak is. Csak pozitívuma van. Mindenképp támogatjuk az ilyen kezdeményezéseket, és örülünk a lehetőségnek.
– Szakmai szemmel nézve, mi a legpozitívabb benne, illetve mivel kellene kiegészíteni, kibővíteni a jövőben?
– A legpozitívabb, hogy célzottan ezt tudtuk csinálni és homogén csoportban azokkal, akik akarták is gyakorolni, akartak fejlődni. Egy iskolai nyelvórán többen is vannak, akik csak azért ülnek ott, mert muszáj, itt viszont csupa motivált diák vett részt. Mi tanárok csak az egyik fele vagyunk a dolognak, a másikat mindig a diákok teszik hozzá. Negatívumot nem is igen tudnék mondani.
– Elérte-e a kívánt eredményt a 200 órás plusz képzés?
– Azt mondom, hogy igen. A diákok tudásszintje mindenképp sokkal jobb lett, magabiztosságuk javult. Hogy ez mit eredményez, az majd a nyelvvizsgákon derül ki valójában.
– Hogyan foglalná össze néhány szóban a projekttel töltött időt, a benyomásokat, tapasztalatokat?
– A diákok nagyon motiváltak voltak és én is. A lelkesedést átragasztottuk egymásra. Nagyon köszönjük a lehetőséget, igyekeztünk élni vele. Őszintén reméljük, hogy lesz még ilyen a jövőben is.