A vásárlónak is vannak jogai
A tudatos fogyasztáshoz, vásárlásaink megtervezéséhez fontos tisztában lennünk azzal a ténnyel, hogy a kereskedelmi tevékenység során a vásárlót is különféle jogok illetik meg, melyek azt hivatottak biztosítani, hogy a megvásárolt árut annak rendeltetése szerint jó minőségben fogyszthassuk vagy használhassuk. Ne hagyjuk magunkat félrevezetni, ha szükséges, éljünk fogyasztói jogainkkal. De mik ezek a jogok, és hogyan érvényesíthetjük őket, ha szükséges?
Bizonyára sokaknak ismerős lehet az a szituáció, hogy egy nem régen vásárolt termékek elromlik, majd a vásárlás helyszínén szembesülünk azzal, hogy pár nappal kifutottunk a 6 hónapos garanciaidőből. Fontos tudni, hogy az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok értelmében az Európai Unió tagállamaiban vásárolt termékekre minimum kétéves szavatossági idő vonatkozik. Igaz ez az interneten, boltban vagy postai megrendeléssel történő vásárlásokra egyaránt. A hat hónapos garancia csak kiegészítő garancia lehet, vagyis a jogszabályba foglalt két éven felül lehet még fél évig érvényesíteni a garanciát. Ha a termék hibás, esetleg nem úgy néz ki, mint ahogy az hirdetve volt, vagy netalán nem működik, akkor a kereskedő köteles eleget tennie a garanciának. Ez azt jelenti, hogy az adott terméket vagy megjavíttatja, kicseréli vagy visszaszolgáltatja annak ellenértékét. Fontos, hogy határozottan álljunk ki fogyasztóvédelmi jogainkért, hiszen ez megillet minden vásárlót.
Ha nem üzletben vásárolt, hanem interneten, telefonon, esetleg házaló ügynöktől veszünk egy terméket, de valamilyen oknál fogva meggondoljuk magunkat, akkor jogunkban áll 14 napon belül indoklás nélkül elállni a vásárlástól. Erről értesíteni kell a céget, melytől az adott terméket vásároltuk, majd azt eredeti állapotában, vagyis eredeti csomagolásával, minden tartozékával és a számlával együtt vissza kell juttatni a céghez.
A fogyasztókat nem csak elektronikai, divat vagy szépészeti cikkek esetén illeti meg a védelem, ez egyaránt vonatkozik az élelmiszerekre. Sok esetben csak otthon derül ki, hogy a megvásárolt élelmiszer sérült, esetleg romlott, a vásárlást igazoló nyugta felmutatásával az üzlet köteles megtéríteni a hibás termék árát. Azonban nem mehet minden gördülékenyen, sok üzlet nem szívesen téríti meg a vételárat. Abban az esetben, ha ilyen ellenállásba ütközik a fogyasztó, jogában áll értesíteni a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot, további vitás ügyekben pedig a Békéltető Testület tehet pontot az ügy végére.