A környezettudatos ifjúságért

A „Tudatos Vásárlókhoz” hasonlóan hat foglalkozásból áll a Kék Bolygó című, gyermekek és fiatalok részére megvalósuló kompetenciafejlesztő program. Ebben az interjúban a foglalkozások alapját képező módszertan szerzője, a foglalkozások szakértője, Bánfi Edina válaszolt a kérdéseinkre.

– A Kék Bolygó, gyerekeknek szóló fejlesztő programként jelenik meg a projektben. Milyen képességeket, tudást szereznek meg itt a résztvevő fiatalok?

A Kék bolygó program célja, hogy a résztvevők ismerjék meg a fenntartható fejlődés fogalmát, értsék meg annak jelentőségét az emberiség jövőjére vonatkozóan. 

A fiatalok ismerjék meg a megújuló és nem megújuló energiaforrások fogalmát, csoportosítását. Értsék meg a megújuló energiaforrások jelentőségét az emberiség jövőjére vonatkozóan.  Legyenek képesek az energiatudatos, energiatakarékos magatartás kialakítására a hétköznapi élet minden területén.

A résztvevők ismerjék fel a levegő, a természetes vizek, a talaj tisztaságának fontosságát, ismerjék meg a szennyező anyagokat és azok hatásait, a szeletív hulladékgyűjtés alapelveit, illetve a környezet- és természetvédelem legfontosabb színtereit, alapelveit.

Értsék meg a levegő, a vizek, a talaj tisztaságának, a szelektív hulladékgyűjtés, továbbá a környezet- és természetvédelem jelentőségét, a víztakarékosság fontosságát az emberiség jövőjére vonatkozóan. 

Legyenek képesek a környezettudatos magatartás kialakítására a hétköznapi élet minden területén, továbbá képesek legyenek bekapcsolódni a környezetvédelmi tevékenységekbe.

– Miért érzi fontosnak, hogy a gyerekek már egész fiatalon találkozzanak a természetvédelem, a környezettudatosság alapelemeivel?

– A fenntarthatóságra, környezettudatosságra nevelés szerepet játszik a környezettel kapcsolatos értékek, attitűdök kialakításában és formálásában. A fenntartható fejlődés megvalósításához minden egyes embernek hozzá kell járulnia, mivel a környezet védelme mindannyiunk közös feladata. Minél fiatalabb korban találkoznak a gyermekek a környezettudatossággal, annál inkább életük részévé tud válni.

– Az iskolai oktatásban milyen szinten jelennek meg ezek a kérdések?

A természettudományos kompetencia fejlesztése minden természettudományos tantárgy alapvető fejlesztési területe. A Kék bolygó program foglalkozásainak témái elsősorban a már meglévő tudás rendszerezésére, elmélyítésére szolgálnak, illetve új ismereteket is elsajátíthatnak a résztvevők.

– Milyen témaköröket dolgoznak fel a hat alakalommal megvalósuló program során?

– A következő témakörökkel foglalkozunk:

  • Fenntartható fejlődés
  • Energiatakarékosság, alternatív energiaforrások
  • Levegőszennyezés, a levegő védelme
  • Víz- és talajszennyezés, vízminőség védelme, talajvédelem
  • Hulladékkezelés, szelektív hulladékgyűjtés
  • Környezet- és természetvédelem

– Mennyire foglalkoztatja, mennyire köti le ez a téma az ilyen korú gyerekeket?

– A klubfoglalkozások során már meglévő ismereteikre alapozva, azokat rendszerezve játékos formában dolgozzuk fel az egyes témaköröket. Mivel minden résztvevő rendelkezik valamennyi előzetes tudással, így aktívan be tudnak kapcsolódni a foglalkozások menetébe, ami mindenképpen sikerélményt nyújt számukra.

–Ennyi idő alatt el lehet-e érni valamiféle pozitív változást a látásmódjukban?

– Természetesen igen. Nem kell nagy változásokra gondolni, nem is ez a célunk. Lépésről-lépésre haladva törekszünk arra, hogy a gyermekek egyre környezettudatosabbá váljanak, ezzel megalapozva a környezet megóvása iránti elhivatottságukat.

Minek kell ahhoz teljesülni, hogy elégedett legyen a foglalkozásokkal?

Számomra már az is nagy eredménynek számít, ha minél több résztvevőnél fejlődne a környezettudatos magatartás. Mindennapi életük részévé válnának azok a tevékenységek, elsajátított ismeretek, melyeket a foglalkozások során elsajátítottak.

Megszakítás