Mesedélutánok szülőkkel – Út a gyermekek világa felé

A mesedélutánok szülőkkel közösen elnevezésű projekt keretében öt település nyolc óvodájában valósulnak meg foglalkozások. Oroveczné Egervári Zsuzsannával, a program szakértőjével beszélgettünk a mesélés fontosságáról.

– A mesedélutánok szülőkkel elnevezésű projekt egyértelműen arról szól, hogy felhívjuk a szülők figyelmét arra, hogy az óvodáskorú gyermekek életében rendkívül fontos a mese, hiszen már az édesanya pocakjában is jót tesz a gyermeknek, ha hall apró történeteket. Az Orosházán, Tótkomlóson, Nagybánhegyesen, Kardoskúton és Kaszaperen megvalósuló foglalkozások célja a gyermekek értelmi, érzelmi, szociális és etikai fejlődésének elősegítése. Informáló, szemléletformáló célzattal, építve a szülő-gyermek, szülő-szülő, szülő-pedagógus kapcsolatokat, mintát nyújtva az otthoni meséléshez, valamint az irodalom és a mesék megszerettetése melyen keresztül fejlődhet a gyermekek kreativitása, képzelet világa, és memóriája – ismertette Oroveczné Egervári Zsuzsanna pedagógus, a projekt szakértője.

Oroveczné Egervári Zsuzsanna

Mint mondta, az egyes alkalmak megtervezésekor lényeges szempont, hogy a kiválasztott művek mesék, verses mesék, alkalmasak legyenek dramatizálásra, hangszeres előadásra, bábjátékra. A mesedélutánok egymásra épülő alkalmak. Ez azt jelenti, hogy ugyanazt a történetet hallja a gyermek többször más fajta feldogozásban, hiszen köztudott, hogy egy gyermeknek sokszor elmondhatjuk ugyanazt a mesét elérve, hogy egy idő után magáévá tegye.

– Erre a koncepcióra épít ez a foglalkozás is, melyet Németh Gabriellával az orosházi önkormányzati óvoda intézményvezetőjével közösen szervezünk.. Az első foglalkozás alkalmával élő szóban hallja a történetet a gyermek az óvodapedagógus által, majd ezt követően bábos előadás keretében mutatják be a történeteket, melybe a gyermekeket és a szülőket is bevonjuk. A harmadik alkalommal a dramatizálás következik. Ekkor a gyermekek és a szülők kapják a szerepeket, így mesélve el a történetet, élve át a szituációkat – sorolta a szakértő.

A foglalkozásokon minden alkalommal jelen vannak az óvodások, a szülők és az óvoda dolgozói is.

– Azt tapasztaljuk, hogy a szóban elmondott mesélés manapság háttérbe szorult, helyét a televízió, illetve egyéb eszközök vették át. Azonban mikor a szülők megtapasztalják, hogy vannak lehetőségek, amelyekkel érdekesebbé lehet tenni a mesélést, akkor – tapasztalataink szerint – szívesen alkalmazzák azokat otthon is – mondta Oroveczné Egervári Zsuzsanna.

Hozzátette, a társas kapcsolatok is nagyon jól fejleszthetőek ezeken a foglalkozásokon keresztül. A történtek által könnyedén közel kerülnek egymáshoz a gyermekek, valamint fejleszthető a kommunikációs készségük is. Ezen kívül elősegíti a természettudományos-, irodalmi-, zenei ismeretek megalapozását, bővítését, az együttműködési képességet, az élménybefogadást, önkifejezésmódot, a rögtönzésre való hajlamot, valamint fejleszti az önbizalmat és a döntésképességet is.

Remek alkalmat biztosítanak a mesedélutánok arra is, hogy a szülők, illetve a pedagógusok más nézőpontból is láthassák a gyermeket. Ebből később olyan beszélgetések alakulhatnak ki, amelyek egyértelműen a gyermek fejlődését segítik.

– Az a gyermek, aki élő szóban hallja a mesét, könyvet fog a kezébe, gyakran komolyabb képzelőerővel, szókinccsel rendelkezik, mint az a fiatal, akinek nem mesélnek könyvből, ezt számos kutatás is bizonyította. Az a gyermek, aki csak képernyőről lát meséket sok esetben nem úgy éli meg az érzelmeket, mint az akinek könyvből mesélnek. Emellett, ha a szülő olvas a gyermeknek, akkor visszakérdezési lehetősége is van a fiatalnak, melyből sokat tanulhat – hangsúlyozta.

Zárásként Oroveczné Egervári Zsuzsanna úgy fogalmazott, a foglalkozásokon, – melyek óvodánként nyolc alkalommal valósulnak meg, – a szülők kezébe olyan eszközt adnak, mely segítségével megtalálhatják a gyermek felé vezető utat, hiszen a mese szövegezése, története, cselekménye, végkifejlete mindig a gyermek életkorához, lelkivilágához igazodva jön létre.

Megszakítás