“Ott vagyunk a lakosok közt, tudnak rólunk, elérhetők vagyunk”

A helyi humán közszolgáltatásokat bemutató sorozatunk következő részében a Tótkomlósi Szociális Szolgáltató Központtal foglalkozunk. Az intézmény vezetője, Kovácsné Csiszár Klára kalauzol bennünket.

– Az intézményünk önkormányzati fenntartású és több egységből épül fel. Hétfajta feladatot látunk el az intézményen belül. Vannak a szociális alapszolgáltatások, az étkeztetés, házi segítségnyújtás, tanyagondnoki szolgálat, idősek nappali ellátása. Ezen felül van két szakellátásunk, a húsz férőhellyel működő idősek otthona és egy negyven férőhelyes, négycsoportos bölcsődénk. Ezekhez csatlakozik még a védőnői szolgálat – kezdi a bemutatást az intézményvezető.

– Milyen tevékenységet folytatnak ezek a részegységek?

Az idősek nappali ellátásában jelenleg huszonhét gondozottunk van. Vannak akik önellátók, de vannak akik csak részben. Nekik segítünk többek között mosni és a napi személyi higiéniás tevékenységekben is. Naponta vannak számukra különböző foglalkozások is. A szociális étkeztetésben 107-en vesznek részt. Vannak akik hazaviszik az ebédet, vannak akiknek kiszállítjuk. Akik önállóan nem tudják elfogyasztani, azokat a gondozónők megetetik, elmosogatnak nekik. A harmadik csoport, akik itt fogyasztják el az ebédet. A házi segítségnyújtásban hat szociális gondozó és két szociális segítő dolgozik. 54 embernek segítenek. A tanyagondnoki szolgálatunk is fontos szerepet tölt be a külterületen élő időseknél. Napi szinten tizenöt-tizenhat embert látogat meg a tanyagondnok. Szükség esetén behozza Őket a városba, segít az ügyintézésben, bevásárlásban, de van akiknek bevásárol és a helyszínen segít.

Bölcsődénk négy csoporttal működik és rendszerint a felmerülő igényeket ezzel a kapacitással le is tudja fedni. Hogy milyen arányban vannak a segítségre szorulók a városban, nagyon nehéz megbecsülni is, hisz működik itt egy másik, egyházi fenntartású, a miénkhez hasonló intézmény és ők is hasonló számban látnak el rászorulókat, emiatt nem mindenki kerül a mi intézményünk látóterébe. Tótkomlóson még működik a régi típusú odafigyelés, a családtagokról gondoskodás, e miatt a lakosság számához képest alacsonyabb a szociális segítségre szorulók aránya.

– Ők kérik a segítséget, vagy önök találnak rájuk?

Általában jönnek. Tudnak rólunk, és ha baj van, kérik a segítségünket. Olyan is van persze, hogy lakossági jelzés alapján mi megyünk és kérdezzük meg, van-e szükség segítségre.

A projekt egyik fő célja a humán közszolgáltatások fejlesztése, a hozzáférés javítása. Mi a tapasztalat, milyen téren van leginkább szükség az előrelépésre, illetve hogyan jellemezné a közszolgáltatások elérhetőségét?

Tótkomlós nem tartozik a túl nagy települések közé. Itt a humán közszolgáltatások – megítélésem szerint – könnyen és jól elérhetőek. Mindennapos tevékenységünk során ott vagyunk a lakosok közt, tudnak rólunk, elérhetők vagyunk.

A projekt keretén belül voltak szakmai rendezvények, mint pl. a munkacsoportos megbeszélések. Milyen tapasztalatokat szerzett ezekről?

Nagyon hasznosnak találtam ezeket. Hozzánk hasonló, környező településekről érkeztek a résztvevők és hasonló tapasztalatokról, problémákról beszélgethettünk. Szinte természetes, hogy sokat tudtunk tanulni egymástól, jó ötleteket kaptunk és talán adtunk is másoknak. A beszélgetéseket vezetők nagyon jól képzett szakemberek voltak, jól irányították a megbeszéléseket. Több Kollégánk képzéseken is részt vett a projekt keretében. Nagyon hasznos volt.

Megszakítás