Tudatos pénzgazdálkodás játékosan
A gyerekek és fiatalok pénzügyi kompetenciájának fejlesztése, a tudatos vásárlásra, pénzzel való bánásra felkészítés is az egyik fontos eleme a projektnek. A gyerekek hat alkalomból álló élmény-központú oktatás sorozaton vehetnek részt. A program szakértőjével, Schupkégel Edittel az egyik nagybánhegyesi előadás előtt beszélgettünk.
A pénzügyi kompetencia egy komplex fogalom. A pénzügyi tudatosság, a pénzügyi műveltség tartozik ide. Mint tudjuk, igen fontos, hogy a felnövekvő nemzedék már egész kis korban találkozzon ezzel a témával. Ahhoz, hogy pénzügyileg tudatos felnőttekké váljanak, nem lehet elég korán kezdeni a kompetencia fejlesztését. Mint a szakértő elmondta, akár már óvodás korban is érdemes elkezdeni.
– A folyamatos nevelés részeként kell, hogy megjelenjen, később az iskola veheti át a szerepet. Sajnos az oktatásban még nagy hiányosságok mutatkoznak ezen a területen. Ami először otthon megjelenik, az a zsebpénz. Az ezzel való gazdálkodással itt a programban is foglalkozunk. Korosztályonként másképp, de mindenképpen játékos formában. Fontos persze az otthoni tapasztalat és a családi minták is. Az iskolában megjelent már ez a terület, de még eléggé kis hangsúlyt kap, így ha úgy tetszik egyfajta hiánypótlásként is felfogható a projekt ezen eleme, de mindenképp máshogyan, kötetlenebbül, játékosabban lehet vele foglalkozni, mint egy iskolai tanórán – mondja a szakértő.
A program hat alkalma során a gyerekek, a pénz kialakulásával, történetével, mostani formájval találkoznak. Később szóba kerülnek a zsebpénz, a megtakarítások, hogyan lehet otthon gazdálkodni, a háztartási, a családi költségvetés. Kicsit a környezettudatosság is helyet kap. Érintjük a fogyasztói jogokat, a tudatos vásárlást. Sok a játékos, interaktív elem a foglalkozások során
– A gyerekek érdeklődése témánként változó, de megvannak azok a technikák, mellyekkel fenn lehet tartani a figyelmet. Első sorban sok játékkal, a versenyszellem felébresztésével. Ha csapatjátékokat tartunk és van valami tétje a dolognak, sokkal figyelmesebbek, fogékonyabbak. Az a tapasztalatom, hogy jól és érdeklődve fogadják a program témáját. Az elején még nem nagyon tudják, miről van szó, de ahogy belejövünk, egyre szívesebben foglalkoznak vele. A cél, hogy kicsit tudatosabbak legyenek és ezen a területen úgy érzem már a hat alkalom után tudunk fejlődést, eredményt felmutatni. A végén már jobban odafigyelnek, mi mennyibe kerül a boltban, hogyan osszák be a zsebpénzüket. Kereskedelmi marketinggel is foglalkozunk, hogy pl. mit hova tesznek a polcokon az áruházakban, hogyan próbálják „terelni” a vásárlót. Ezeknek az ismereteknek a birtokában már más szemmel is nézik a vásárlást.
Tanárként nagyon jól érzem magam a programban. Egyrészt szeretek tanítani, másrészt az iskolai kötöttségektől mentesen, lazábban lehet a tudást átadni tábori körülmények között – foglalta össze Schupkégel Edit.