Tudatos vásárlás a világhálón

Az internet ma már olyannyira elengedhetetlen része az életünknek, mint a folyóvíz vagy az elektromos áram. Egyértelmű, hogy ügyintézéseken túl vásárlásokat is le lehet bonyolítani a világhálón. Azonban nem árt itt is tudatosnak lennünk vásárlásaink során.

Ma már elegendő egy számítógép vagy egy okostelefon ahhoz, hogy megnyíljon előttünk a világ. A szoba kényelméből mindössze pár kattintással vásárolhatunk bármit. Igen, bármit. Azonban itt is van néhány szabály, amit nem árt betartani, ha tudatosan kívánjuk vásárlásunkat lebonyolítani. 

Fontos, hogy a tudatos vásárló felelősségteljes legyen, ismerje kötelességeit, és ne akarja kijátszani a szabályokat. Hiába az interneten történik a vásárlás, ahogy a vásárlót, úgy az értékesítőt is jogok illetnek meg. Ha ezeket a jogokat megszegjük, akár pórul is járhatunk.

Ha vásárolunk valamit, de már fizetés után meggondoltuk magunkat, nem szabad kétségbe esni. Ebben az esetben ne bontsuk ki a terméket, egyszerűen küldjük vissza a feladónak és igényeljük vissza az árát. Ha már kibontottuk a terméket, de mégsem akarjuk megtartani, akkor nyugodtan elállhatunk a vásárlástól 14 napon belül. Ebben az esetben fontos, hogy a terméket ne használjuk, mert értékcsökkentés miatt a vásárló is felelősségre vonható. Fontos tudni, hogy elállás esetén a termék visszaküldése a vásárlót terheli, a vételárat pedig a vevő saját bankszámlájára utalva kapja vissza. 

Mielőtt megvásárolunk egy terméket érdemes összehasonlítani az árakat, erre több internetes portál specializálódott. Mivel a tudatos vásárlónak minden fillér számít, ne legyünk rest alaposan átböngészni a világhálót, hogy megtaláljuk a számunkra legkedvezőbb ajánlatot.

Mindig olvassuk el más vásárlók visszajelzéseit. Ha ezt nem tesszük meg, akkor lényegében zsákbamacskát veszünk, hiszen sajnos néha előfordul, hogy az adott termék leírása valóban megfelel-e a valóságnak. 

Fontos, hogy csak biztonságos oldalakról rendeljünk. Csak ez garantálja azt, hogy az általunk kifizetett terméket meg is kapjuk. Célszerű olyan cégektől vásárolni, melyek Európai Uniós tagállamokban székelnek, mivel így rájuk is vonatkoznak az uniós fogyasztóvédelmi szabályok.

Egyre több nagy élelmiszerlánc üzemeltet online rendelési felületet, ahol akár a teljes havi bevásárlásunkat megrendelhetjük, és egészen a konyhapultig házhoz is szállítják a vásárlást. Előfordulhat azonban, hogy porszem kerül a gépezetbe és véletlenül olyan tételek is kerülnek a csomagba, melyeket nem rendeltünk meg. A rendelés visszaigazolásával tudjuk bizonyítani, hogy azt a terméket mi bizony nem rendeltük meg. Ebben az esetben ezeket a tételeket nyugodtan vissza lehet küldeni a kiszállítóval.

Ugyanez igaz a ruházati boltok online vásárlási felületére egyaránt. A feltüntetett mérettáblázat alapján ellenőrizzük a kiválasztott ruha méretét, csak így rendeljük meg. Ha mégsem megfelelő, vagy élőben nem tetszik, nyugodtan küldjük vissza a terméket, az árát visszakapjuk.

Ne feledjük, online vásárlás alkalmával is élhetünk fogyasztóvédelmi jogainkkal, és ne féljünk kiállni magukért, ha csalás áldozatává válunk.

Megszakítás